Ημερίδα με θέμα «Τομές στην ελληνική εκπαίδευση: Τα χρόνια του Πολέμου και της Κατοχής»

Οκτωβρίου 28, 2013 in ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ, ΣΥΝΕΔΡΙΑ/ΗΜΕΡΙΔΕΣ, ΤΑ ΝΕΑ ΜΑΣ by 2ο ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ

Το Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2013 το σχολείο μας διοργάνωσε ημερίδα με γενικό θέμα «Τομές στην ελληνική εκπαίδευση». Η ειδικότερη θεματική της ημερίδας αφορούσε στην εκπαίδευση κατά την περίοδο του Πολέμου, της Κατοχής και των πρώτων μετακατοχικών χρόνων, σε όλο τον ελλαδικό χώρο, και είχε τους ακόλουθους κύριους άξονες: οργάνωση της εκπαίδευσης, εκπαίδευση στην Κατοχή και στον Εμφύλιο, αρχειακά τεκμήρια – ο πλούτος των σχολικών αρχείων.

AfissaΟι δύο πρώτοι ομιλητές διέτρεξαν τις κρίσιμες δεκαετίες 1930-1950, εστιάζοντας σε ζητήματα που αφορούσαν στη νεολαία και στην παιδεία στο διάστημα που οριοθετείται από τη δικτατορία του Μεταξά και το έπος της Αντίστασης (Παύλος Χαραμής, πρόεδρος του ΚΕΜΕΤΕ), και ειδικότερα στην εκπαίδευση και το αίτημα για την εκπαίδευση στις δεκαετίες 1940-1950 (Δημήτριος Φωτεινός, λέκτορας στο Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ).

Ακολούθησαν ειδικότερες ανακοινώσεις για τη συμμετοχή της μαθητικής νεολαίας στην Αντίσταση (Μενέλαος Χαραλαμπίδης, δρ Ιστορίας), την εκπαίδευση στην κατεχόμενη και την «ελεύθερη» Αχαΐα (Μαρία Φιλοσόφου, δρ. Φιλοσοφίας), τα Παιδαγωγικά Φροντιστήρια στην «ελεύθερη» Ελλάδα (Χάρης Μπαμπούνης, καθηγητής στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαιδευσης του ΕΚΠΑ), την αποτυχημένη προσπάθεια «ανανέωσης» του ελληνικού εκπαιδευτικού καθεστώτος κατά την περίοδο 1944-1949 (Παναγιώτης Πυρπυρής, δρ Ιστορίας).

Το δεύτερο μέρος της ημερίδας καλύφθηκε με ανακοινώσεις που είχαν ως κύριο στόχο την παρουσίαση νέου αρχειακού υλικού για την εξεταζόμενη περίοδο και την ανάδειξη της σημασίας των αρχειακών τεκμηρίων, και κυρίως των σχολικών αρχείων, για την διερεύνηση της ιστορίας της ελληνικής εκπαίδευσης. Παρουσιάστηκαν σχολιασμένες εικόνες από φωτογραφικά αρχεία της εποχής (Ελένη Πρωτόπαπα και Γιάννης Πουλόπουλος, μαθητές Β΄ τάξης), νέο υλικό προερχόμενο από το αρχείο του 10ου Γυμνασίου Αρρένων Αθηνών, το οποίο αφορούσε την απόπειρα εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του 1943 (Αλέξανδρος Καραφωτιάς, δρ Φιλοσοφίας) καθώς επίσης νέο αρχειακό υλικό προερχόμενο από το αρχείο του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Αθηνών, το οποίο αφορούσε στη λειτουργία του σχολείου κατά την περίοδο της Κατοχής (Γεώργιος Δουλφής, υποψ. διδάκτορας του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας ΕΚΠΑ, και κ. Μαρία Κεκροπούλου, δρ Φιλοσοφίας ).

Τέλος, παρουσιάστηκε μια πρόταση αξιοποίησης των σχολικών αρχείων στο πλαίσιο του μαθήματος της Ερευνητικής Εργασίας και η υλοποίησή της κατά το σχολικό έτος 1012-2013 με θέμα το αρχείο του 3ου Γυμνασίου Αρρένων Αθηνών και ειδικότερα το βιβλίο πρακτικών της περιόδου 1940-1946 (Σπ. Καρύδης, δρ Θεολογίας). Τα αποτελέσματα της έρευνας στα ειδικότερα αντικείμενα: οργάνωση της εκπαίδευσης, μαθήματα και διδακτικά εγχειρίδια στα γυμνάσια και τα λύκεια, οι συνέπειες του Πολέμου και της Κατοχής στη λειτουργία των σχολείων, όψεις της λειτουργίας του 3ου Γυμνασίου Αρρένων Αθηνών την περίοδο 1940-1945, εξέθεσαν εκπρόσωποι των μαθητών που μετείχαν στην ερευνητική ομάδα (Μαριανίκη Παπαδήμου, Γιάννης Βαρβαρίγγος, Γιάννης Ραβάνης, Ανδρόνικος Λυκούδης, μαθητές Β΄ τάξης).

ΕΙΚΟΝΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ

hmerida-01

hmerida-02

hmerida-03

hmerida-05

hmerida-06

hmerida-07

hmerida-04

hmerida-08

hmerida-09

hmerida-10

hmerida-11

hmerida-12

hmerida-13

hmerida-14

hmerida-15

hmerida-16

hmerida-17