Το Σχολείο ιδρύθηκε το 2001 με τη συνένωση δύο από τα αρχαιότερα σχολεία της Αθήνας, του 3ου Ενιαίου Λυκείου και του 10ου Ενιαίου Λυκείου Αθηνών. Στη συνέχεια μετατράπηκε σε Πειραματικό με την ονομασία 2ο Πειραματικό Ενιαίο Λύκειο Αθηνών, μετά από αίτημα όλων των φορέων της εκπαίδευσης που δραστηριοποιούνταν στην περιοχή. Θεωρήθηκε και είναι η συνέχεια του 2ου Πειραματικού Γυμνασίου Αθηνών.

Τον Σεπτέμβριο του 2011 το σχολείο υπέβαλε, σύμφωνα με τον νόμο 3966/2011, Φάκελο Αξιολόγησης, διεκδικώντας τον ορισμό του ως Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο. Στις 25 Οκτωβρίου 2011, με την υπουργική απόφαση αριθ. 122084/Δ4, κατατάχθηκε 3ο πανελλαδικά στη διαδικασία αξιολόγησης, και ορίστηκε Πρότυπο Πειραματικό (ΦΕΚ τ. Β΄, αρ. φ. 2546/7-11-2011) με τον τίτλο 2ο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών.

Με τον νόμο 4327/14.5.2015 (ΦΕΚ τ. Α΄, αρ. φ. 50/14.5.2015) οι σχολικές μονάδες που είχαν χαρακτηριστεί ως «Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία» αποχαρακτηρίστηκαν και ορίστηκαν ως «Πειραματικά Σχολεία», μεταξύ αυτών και το σχολείο μας, το οποίο λειτούργησε με τον τίτλο “2ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών”, έως το καλοκαίρι του 2020.

Με τον νόμο 4692/12.6.2020 (ΦΕΚ τ. Α΄, αρ. φ. 111 της 12.6.2020, το σχολείο εντάχθηκε στην ομάδα των Προτύπων με τον τίτλο “2ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αθηνών”, και συνδέθηκε με το 2ο Πρότυπο Γυμνάσιο Αθηνών.

Μαθητές του σχολείου εγγράφονται οι απόφοιτοι του 2ου Πειραματικού Γυμνασίου Αθηνών. Για τις κενές θέσεις διενεργείται δημόσια κλήρωση στις αρχές κάθε σχολικού έτους.

Στο σχολείο σήμερα λειτουργούν 18 τμήματα Γενικής Παιδείας, με 27 μαθητές στο καθένα.

Κτιριακή εγκατάσταση

Το σχολείο διαθέτει δεκαεννέα αίθουσες διδασκαλίας, Βιβλιοθήκη, Αίθουσα Πολυμέσων, Εργαστήρια Πληροφορικής, Φυσικής-Χημείας, Βιολογίας και Μαθηματικών, Αίθουσα Ιστορίας και κλειστό Γυμναστήριο. Στο σχολείο λειτουργούν οκτώ διαδραστικοί πίνακες. Ο σχετικός εξοπλισμός, όπως και οι υπολογιστές των Εργαστηρίων Πληροφορικής, της Βιβλιοθήκης και της Αίθουσας Πολυμέσων, ανανεώθηκε με χορηγία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος το καλοκαίρι του 2012.

Δραστηριότητες – Λειτουργία

Tο Σχολείο συνεργάζεται στενά με το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, και ειδικότερα με τα τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής και της Σχολής Θετικών Επιστημών. Στο πλαίσιο αυτό, διοργανώνει μεγάλο αριθμό δειγματικών διδασκαλιών για τους προπτυχιακούς φοιτητές.

Στο σχολείο λειτουργούν όμιλοι δημιουργικότητας και αριστείας. Επίσης υλοποιούνται πολλά πολιτιστικά προγράμματα, τα οποία ανανεώνονται κάθε σχολική χρονιά.

Το σχολείο συμμετέχει σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα, και σε πολλούς μαθητικούς διαγωνισμούς αποσπώντας σημαντικές διακρίσεις.

Διατηρεί στο διαδίκτυο, πέραν της κύριας Σελίδας του και της Σελίδας της Βιβλιοθήκης, δύο ηλεκτρονικά περιοδικά με τους ακόλουθους τίτλους:

Απόντες … επιτρέπονται. Μαθητικό ηλεκτρονικό περιοδικό.

Δίχως όνομα. Χώρος έκφρασης της κοινότητας του σχολείου.

Εκδόσεις

Στον τομέα των εκδόσεων το σχολείο ξεκίνησε στο τέλος της σχολικής χρονιάς 2009-2010, με στόχο να τυπώνει και να διαθέτει τους καρπούς των προσπαθειών της σχολικής κοινότητας:

  • των μαθητών που δεν ξεχνιούνται με το τελευταίο χτύπημα του κουδουνιού, αλλά συνεχίζουν τη μελέτη και αναπτύσσουν γόνιμο προβληματισμό ο οποίος εκφράζεται με τη σύνταξη εργασιών υπό την εποπτεία των καθηγητών τους,
  • των μαθητών που δοκιμάζουν τις δυνάμεις τους στη γραφή, προσπαθώντας να κάνουν κάτι δικό τους ανάμεσα στις τόσες συμβατικές υποχρεώσεις που γεμίζουν τη μέρα τους.

Το εκδοτικό εγχείρημα του Σχολείου έρχεται αντιμέτωπο με το μόνιμο πρόβλημα που ταλανίζει τον χώρο της Εκπαίδευσης, την εξεύρεση πόρων. Όμως  παρά τις όποιες δυσκολίες συνεχίζει, γιατί πιστεύουμε ότι οφείλουμε να ανταμείβουμε τον κόπο των παιδιών, κυρίως όμως πιστεύουμε ότι πρέπει να τους δίνουμε διεξόδους. Αναλογιζόμενοι την αδυναμία των περισσοτέρων από εμάς να εκφραστούμε μέσα στο ασφυκτικό περιβάλλον του σχολείου του τότε, δεν θα θέλαμε σε καμιά περίπτωση να επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος, δεν θα θέλαμε να δούμε ταλέντα να σβήνουν, να μένουν κρυμμένα, να μην καλλιεργούνται, να μην αξιοποιούνται, να μην τους δίνεται η δυνατότητα να ανθίσουν στην ώρα τους.

Η απόφασή μας απορρέει από τα παραπάνω. Θέλουμε να δώσουμε στους μαθητές μας τη χαρά να δουν τη δουλειά τους τελειωμένη. Θέλουμε να γνωρίσουμε σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα το έργο που παράγεται στο Σχολείο.