Την Τετάρτη 13 Απριλίου στις 9 π. μ οι μαθητές του Β2, του Β6 καθώς και οι μαθητές του Ομίλου δημιουργικής γραφής είχαν τη χαρά να συναντηθούν με τον συγγραφέα και σεναριογράφο Δημοσθένη Παπαμάρκο και να συνομιλήσουν μαζί του περί συγγραφής διηγήματος, κόμικ αλλά και σεναρίου, ερχόμενοι πιο κοντά στο συγγραφικό σύμπαν του δημιουργού του περίφημου Γκιάκ https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=4136, από το οποίο είχαν διδαχθεί αποσπάσματα.

Οι μαθητές έθεσαν ερωτήματα που σχετίζονται με τις συνθήκες δημιουργίας ενός λογοτεχνικού έργου, την αναλογία ταλέντου-δουλειάς για την επίτευξη ενός ικανοποιητικού λογοτεχνικού αποτελέσματος, αν ο συγγραφέας έχει πάντα υπ’ όψιν του έναν υποθετικό αναγνώστη και αρκετές ερωτήσεις επαγγελματικού προσανατολισμού, καθώς ο συγγραφέας κινείται επαγγελματικά και στον χώρο του κινηματογράφου αλλά και των κόμικ, δηλώνοντας πως στις μέρες μας στην Ελλάδα όποιος έχει εναποθέσει τις ελπίδες του για βιοπορισμό μόνο μέσα από τη συγγραφή, μάλλον θα απογοητευθεί.

Στην αρχική ερώτηση των μαθητών πώς ξεκίνησε τόσο μικρός να γράφει λογοτεχνία, η απάντηση του φιλοξενούμενού μας ήταν κάπως…απρόσμενη, αφού εξομολογήθηκε πως η βασική αιτία ήταν η παρότρυνση του πατέρα του -που είχε ανιχνεύσει την κλίση του γιου του- η οποία συνοδευόταν από το δέλεαρ της χρηματικής απολαβής για κάθε σελίδα που θα έγραφε! Έτσι είχε το ευτύχημα, να εκδώσει σε ηλικία μόλις 15 χρονών το πρώτο του μυθιστόρημα, Την αδελφότητα του πυριτίου (Αρμός, 1998).

Στο ερώτημα πώς γεννήθηκε το Γκιάκ, ο Δημοσθένης Παπαμάρκος απάντησε πως η γέννηση του συγκεκριμένου έργου αποτελεί ένα μείγμα συγκυρίας και προσωπικής αναζήτησης, καθώς η ιδέα για αυτή τη συλλογή προέκυψε μετά από ένα ταξίδι στη Μικρά Ασία για τις ανάγκες της διδακτορικής του διατριβής. Η συνακόλουθη αίσθηση οικειότητας που ένιωσε στα μικρασιατικά εδάφη «έδεσε» με τις αφηγήσεις των παππούδων του για τη μικρασιατική εκστρατεία -γεννημένος στη Μαλεσίνα Φθιώτιδας- αλλά και με την προσωπική του εμμονή στην ιχνηλάτηση  της κοινοτοπίας του κακού μέσα στον άνθρωπο. Αυτό το ανεξιχνίαστο σκοτεινό σε έναν καθημερινό άνθρωπο που μπορεί να αποκαλυφθεί σε μία κακή στιγμή ή πάλι, έχοντας καλλιεργηθεί λόγω συνθηκών, μπορεί να τον εξωθήσει σε οριακές καταστάσεις. Αυτό το «κακό» τον ιντριγκάρει, το διερευνά και θεωρεί πως ακριβώς εξαιτίας της ύπαρξής του γοητευόμαστε από  πολλά λογοτεχνικά αλλά και κινηματογραφικά έργα. Όσο για τη γλώσσα του Γκιάκ, ανέφερε πως του βγήκε τόσο φυσικά και αβίαστα να αφηγηθεί τις ιστορίες του Γκιάκ στην αρβανίτικη ντοπιολαλιά, ώστε δε θα μπορούσε  να φανταστεί κανέναν άλλο τρόπο για να τις καταγράψει καλύτερα.

Ο συγγραφέας τάχθηκε υπέρ ενός συνδυασμού ταλέντου και προσωπικού μόχθου σε μια αναλογία σχεδόν 50-50 για τη δημιουργική παραγωγή ενός αξιόλογου λογοτεχνικού προϊόντος, αλλά μίλησε και για το ρόλο της τύχης κατά την υποδοχή ενός έργου, καθώς είναι συχνά θέμα συγκυρίας και σωστού timing το ζήτημα της πρόσληψής του από το αναγνωστικό κοινό.

Ο Δημοσθένης Παπαμάρκος δεν ανήκει στους λογοτέχνες που γράφουν σε καθημερινή βάση. Μας εκμυστηρεύθηκε ότι γι’ αυτόν η συγγραφή δε δρα ψυχοθεραπευτικά, όπως ισχυρίζονται άλλοι ομότεχνοί του. Γι’ αυτόν η συγγραφή είναι περισσότερο εγκεφαλική δραστηριότητα που απαιτεί καθαρό μυαλό και αυτοπειθαρχία, όχι χαλάρωση και έκφραση συναισθήματος. Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η αναφορά του στις ερωτικές ιστορίες, που ακριβώς εξαιτίας του συναισθηματικού τους πλουραλισμού του προκαλούν ανυπόφορη πλήξη…

Η συνεργασία του για τη δημιουργία του σεναρίου της ταινίας Η μπαλάντα της τρύπιας καρδιάς του Γιάννη Οικονομίδη (2020) https://cinematek.gr/arthografia/kritiki-i-mpalanta-tis-trypias-kardias-toy-gianni-oikonomidi

μόνο ευχάριστες αναμνήσεις τον έχει γεμίσει και δεν αρνήθηκε ότι με μεγάλη προθυμία θα ήθελε να επαναλάβει το εγχείρημα της συγγραφής σεναρίου με μία ομάδα, τα μέλη της οποίας μοιράζονται ένα κοινό καλλιτεχνικό όραμα. Επιπλέον, η μεγάλη του αγάπη για τα κόμικ ήταν κάτι που επίσης υπογράμμισε στη συνάντησή μας, γι’ αυτό και επιχειρεί να ανανεώνει την ενασχόλησή του με αυτό το είδος (πρβλ. Ερωτόκριτος, Η παραλογή από το Γκιάκ στον Μπλε κομήτη). Η τελευταία του συγγραφική απόπειρα να γράψει Graphic novel αφορά τη δημιουργία του έργου Γυμνά Οστά (Polaris, 2021), έργο που έγινε δεκτό με εξαιρετικές κριτικές.https://www.lifo.gr/culture/design/gymna-osta-aristoyrgimatiko-neo-graphic-novel-toy-dimostheni-papamarkoy-kai-toy

Όπως μάλιστα τόνισε, η δημιουργία τόσο ενός κόμικ όσο και ενός σεναρίου είναι συνήθως αρκετά συνεργατική υπόθεση, άρα ένας συγγραφέας μπορεί πραγματικά να απολαύσει τη συνύπαρξη και ανταλλαγή δημιουργικών ιδεών με άλλους ανθρώπους, εμπλουτίζοντας σε ένα βαθμό την  περισσότερο μονήρη ιδιοσυγκρασία του.

Στο τέλος της εκδήλωσης πολλοί μαθητές, επιδιώκοντας μία προσωπική επαφή και γνωριμία με τον συγγραφέα, του έθεσαν ερωτήματα επαγγελματικού προσανατολισμού, κυρίως όσον αφορά το χώρο του κινηματογράφου και των κόμικ, και μάλιστα παίρνοντας πολύ χειροπιαστές και πρακτικές συμβουλές και κατευθύνσεις. Μία πολύ ευχαριστη έκπληξη και για τον ίδιο, η αφίσα της εκδήλωσης με την προσωπογραφία του, που φιλοτέχνησε η μαθήτρια του Β6 Νίνα Σάββα!

Τον ευχαριστούμε πολύ για την τιμή που μας έκανε να μας επισκεφθεί και ελπίζουμε να συνεχίσουμε τη συνεργασία μας μαζί του και στο μέλλον!

 

Συνάντηση με τον συγγραφέα Δημοσθένη Παπαμάρκο