Γράφει ο Αλέξανδρος Κατέρης, Καθηγητής Φυσικής στο σχολείο μας

Αγαπητοί γονείς, συνάδελφοι και μαθητές,

ομάδα μαθητών του σχολείου μας  συμμετείχε και φέτος στον τοπικό διαγωνισμό που οργάνωσαν τα ΕΚΦΕ ( Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών) Αμπελοκήπων και Ηλιούπολης, στη Φυσική, Χημεία και Βιολογία προκειμένου δύο τριμελείς ομάδες να συμμετάσχουν στην τελική-Πανελλήνια φάση από την οποία θα προκύψουν οι δύο ομάδες που θα εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Επιστημών.

Ο τοπικός διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στα ΕΚΦΕ Ηλιούπολης.  Η ομάδα μας κατέλαβε την πρώτη θέση ανάμεσα στα 6 Λύκεια που συμμετείχαν με την ακόλουθη βαθμολογία ανά μάθημα: Βιολογία: 48/100, Φυσική: 90/100, Χημεία: 88/100.

Η ομάδα μας, που είχε ως μέλη τους μαθητές Ροδάνθη Σαββάλα (Β5), Στέφανο Δήμο (Β1), Ντάνιελ Μπουρλάκου (Β4) εκτός από το πολύ υψηλό γνωστικό επίπεδο επέδειξε ήθος, εργατικότητα και πνεύμα συνεργασίας κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού αλλά και σε όλη την περίοδο της προετοιμασίας. Τους ευχόμαστε επιτυχία στην επόμενη φάση του Διαγωνισμού και πρόοδο στη ζωή τους.

Οι καθηγητές που συμμετείχαν στην προετοιμασία των μαθητών:  Ευστάθιος Ζώης-Φυσικός,

Αλέξανδρος Κατέρης- Φυσικός, Κατερίνα Γιώτη-Βιολογία, Ευαγγελία Πέτρου-Χημεία.

Για τον πειραματισμό στην Φυσική γράφει η Ροδάνθη Σαββάλα μαθήτρια του Β5:

Πριν από περίπου 2 εβδομάδες, συγκεκριμένα το Σάββατο 10 Δεκεμβρίου 2022 είχα την τιμή και ευχαρίστηση να συμμετέχω μαζί με δύο συμμαθητές μου, τον Ντάνιελ και τον Στέφανο, στον τοπικό διαγωνισμό πειραμάτων που διεξήχθη στο Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) της Ηλιούπολης. Εκεί εξετάστηκαν οι δεξιότητές μας σε πειραματικές διαδικασίες, η χρήση επιστημονικών οργάνων/εργαλείων καθώς και οι γνώσεις μας στους τομείς της φυσικής, της βιολογίας και της χημείας. Ξεκινήσαμε με το πείραμα της φυσικής. Κληθήκαμε να εκτελέσουμε ένα πείραμα με ελατήριο: τοποθετήσαμε την μία άκρη του σε ψηλό σημείο και από την άλλη άκρη κρεμούσαμε σταδιακά περισσότερα βαρίδια. Κάθε φορά χρονομετρούσαμε την περιοδική κίνηση του ελατηρίου για 20 συνεχόμενες ταλαντώσεις. Με βάση τα δεδομένα που συλλέξαμε καταφέραμε, μεταξύ άλλων, να υπολογίσουμε πειραματικά και με μικρό ποσοστό λάθους την τιμή της επιτάχυνσης της βαρύτητας (g). Ολοκληρώσαμε σχετικά γρήγορα όσα μας είχαν ζητηθεί, πράγμα που πετύχαμε με καλή συνεργασία και σωστή κατανομή της εργασίας και του χρόνου μας. Θεωρώ πως ήταν μια πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία που μου έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσω την εφαρμογή μέρους της θεωρίας που μαθαίνουμε τόσα χρόνια, στον πραγματικό κόσμο. Ανυπομονώ όπως και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας για την 2η φάση του διαγωνισμού!

Για τον πειραματισμό στην Βιολογία γράφει ο Στέφανος Δήμος μαθητής του Β1:

Ο διαγωνισμός ξεκίνησε με τον καλύτερο τρόπο, καθώς ολοκληρώσαμε το πείραμα της φυσικής με μεγάλη επιτυχία και, γεμάτοι αυτοπεποίθηση συνεχίσαμε στο πείραμα της βιολογίας. Εκεί, καλώς ή κακώς, τα πράγματα δεν πήγαν ακριβώς όπως τα περιμέναμε. Κληθήκαμε να διεκπεραιώσουμε 3 δοκιμασίες: η πρώτη και η δεύτερη περιλάμβαναν την κατασκευή παρασκευασμάτων (από φύλλα φυτών και κομμάτια σέλινου), την παρατήρησή τους με το μικροσκόπιο και την καταγραφή των παρατηρήσεών μας, ενώ στην τρίτη μας ζητήθηκε να παρατηρήσουμε δύο διαφορετικά κομμάτια σέλινου (δοσμένα το καθένα σε διαφορετικές συνθήκες) και να απαντήσουμε σε ορισμένες ερωτήσεις που μας τέθηκαν σχετικά με αυτά. Παρά τον επιτυχημένο διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων μας και τη σωστή κατανομή του χρόνου, για όλους μας το συγκεκριμένο πείραμα ήταν το πιο απαιτητικό και δεν καταφέραμε να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Παρόλα αυτά, αποκομίσαμε ορισμένα σπουδαία πράγματα στη συνολική μας εμπειρία, καθώς ήρθαμε σε πιο ουσιαστική επαφή τόσο με το μάθημα της βιολογίας όσο και με της φυσικής και της χημείας, μάθαμε πως να λειτουργούμε σαν μια ομάδα για να πετύχουμε τον στόχο μας και, πάνω απ’ όλα, μάθαμε να μην τα παρατάμε, διότι όπως αποδείχτηκε καμία δυσκολία δε θα έπρεπε να μας αποσπά και να μας εμποδίζει από το να πετύχουμε αυτό που θέλουμε.

Για τον πειραματισμό στη Χημεία γράφει ο Ντάνιελ Μπουρλάκου μαθητής του Β4

Στις 10 Δεκεμβρίου 2022 η Ροδάνθη, ο Στέφανος και εγώ, ο Ντάνιελ, όλοι μας μαθητές της Β’ Λυκείου, λάβαμε μέρος στον τοπικό διαγωνισμό πειραμάτων (που διοργάνωσαν τα Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) Αμπελοκήπων και Ηλιούπολης σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών (ΠΑΝ.Ε.Κ.Φ.Ε.)). Το πρώτο πείραμα που κληθήκαμε να διεξάγουμε ήταν στη  φυσική, έπειτα ακολούθησε η βιολογία και τέλος η χημεία. Μετά την φυσική συνεχίσαμε με αυτοπεποίθηση και ενώ η βιολογία μας δημιούργησε μερικές αμφιβολίες, συνεχίσαμε δυναμικά για το πείραμα της χημείας. Στην χημεία κριθήκαμε σε 3 δοκιμασίες: α) Στην παρασκευή διαλύματος HCl ορισμένης συγκέντρωσης β) Στον υπολογισμό τηςεκλυόμενης θερμότητας σεαντίδρασης εξουδετέρωσης και γ) Στην ταυτοποίηση άγνωστων ουσιών με βάση χαρακτηριστικές αντιδράσεις. Έχοντας όλο το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο και μοιράζοντας τις εργασίες μεταξύ μας κατάλληλα , καταφέραμε στον χρόνο που μας δόθηκε να πάρουμε όλες τις μετρήσεις μας και να σημειώσουμε όλα τα συμπεράσματα μας. Η συμμετοχή σε αυτόν τον διαγωνισμό, μου ήταν μία εμπειρία αξέχαστη για 2 κυρίως λόγους: 1) είδαμε πρακτικά τι θα πεί “θετική επιστήμη” με την πειραματική αυτή διαδικασία, γεγονός δύσκολα αντιληπτό σε μία αίθουσα διδασκαλίας και 2) μου δόθηκε η ευκαιρία να συνεργαστώ με συμμαθητές μου που έχουν την ίδια αγάπη με εμένα για τις θετικές επιστήμες, που μπορεί να μην είχα γνωρίσει αν δεν είχα λάβει μέρος σε αυτόν τον διαγωνισμό.

Συμμετοχή του σχολείου μας 2ου προτύπου ΓΕΛ σε τοπικό μαθητικό διαγωνισμό πειραμάτων