Εργοθεραπεία-Λογοθεραπεία-Μουσικοθεραπεία

ΓΡΑΦΕΙ: Η ΕΙΡΙΑΝΝΑ ΦΑΣΟΛΑ.

Εργοθεραπεία

Ορισμός

ergo1Η Εργοθεραπεία είναι η επιστήμη η οποία προάγει τη συμμετοχή των ανθρώπων σε συγκεκριμένες δραστηριότητες (ζωγραφική κλπ.) με σκοπό τη βελτίωση και την αποκατάσταση των δεξιοτήτων τους, οι οποίες είναι απαραίτητες για την ανεξάρτητη διαβίωση. Για παράδειγμα την αυτό-φροντίδα, την εργασία, την ψυχαγωγία κ.α.

Βοηθά άτομα όλων των ηλικιών με σωματικές, αναπτυξιακές, συναισθηματικές, ψυχικές και κοινωνικές δυσκολίες οι οποίες μπορεί να έχουν δημιουργηθεί είτε από ένα ατύχημα, που είχε ο ασθενής, είτε εκ γενετής.

Επιμέρους κατηγορίες

Ψυχιατρική εργοθεραπεία (άτομα που αντιμετωπίζουν καταστάσεις όπως κατάθλιψη, διαταραχή συμπεριφοράς, αλκοολισμός, κλπ.)

Γηριατρική εργοθεραπεία (την έχουν ανάγκη ηλικιωμένοι με ασθένειες όπως εγκεφαλικά επεισόδια, νόσος του Parkinson, σκλήρυνση κατά πλάκας, άνοιες κλπ.)

Παιδιατρική εργοθεραπεία (παιδιά που εμφανίζουν καταστάσεις όπως σύνδρομο Down, αυτισμό, μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, διαταραχή προσοχής, υπερκινητικότητα, νοητική υστέρηση κ.α.)

Νευρολογική – Ορθοπεδική εργοθεραπεία  (ασθενείς με εγκεφαλικά επεισόδια, όγκους, Parkinson, κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις κλπ.)

Το έργο του εργοθεραπευτή

ergo3Αρχικά ο εργοθεραπευτής εφαρμόζει την κατάλληλη μέθοδο αξιολόγησης (παρατήρηση, συνέντευξη, δοκιμασίες κ.λπ.) ώστε να εκτιμήσει τις ικανότητες και τις δυσκολίες του ατόμου στην εκτέλεση των καθημερινών του έργων και δραστηριοτήτων καθώς και τους παράγοντες που οδηγούν στις δυσκολίες αυτές.

Στη συνέχεια θέτει στόχους και σχεδιάζει την παρέμβαση σε συνεργασία με τον ασθενή και την οικογένεια του, αξιοποιώντας τα αποτελέσματα της αξιολόγησης.

Ο ίδιος επίσης μπορεί να τροποποιεί το περιβάλλον του ασθενούς του, ώστε να διευκολύνει την ενεργητική συμμετοχή του.

Σπουδές

ΤΕΙ Αθήνας – Τμήμα Εργοθεραπείας.

Ηλ. Διεύθυνση: http://www.teiath.gr/seyp/new_occupational_therapy/

Διάρκεια σπουδών: 8 εξάμηνα.

Για τη λήψη του πτυχίου ο σπουδαστής πρέπει να έχει παρακολουθήσει επιτυχώς  το πρόγραμμα σπουδών 40 μαθημάτων, το οποίο περιλαμβάνει μαθήματα γενικής υποδομής 20%, ειδικής υποδομής 32.5%, ειδικότητας 37.5% και από 1-2 τουλάχιστον μαθήματα ανά κατηγορία στα γνωστικά αντικείμενα της διοίκησης, της οικονομίας, της νομοθεσίας και των ανθρωπιστικών σπουδών (Δ.Ο.Ν.Α.) με ελάχιστο ποσοστό 10 %.

Το Τμήμα Εργοθεραπείας δίνει ιδιαίτερη έμφαση και προτεραιότητα στη συμμετοχή τόσο των σπουδαστών όσο και των εκπαιδευτικών σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα και στη συνεργασία με Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και με διάφορα κλινικά πλαίσια της Ευρώπης.

Στα πλαίσια αυτών των συνεργασιών, 10% περίπου των σπουδαστών του τμήματος πραγματοποιούν ένα μέρος των σπουδών τους στο εξωτερικό μέσω διαφόρων Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων (Erasmus, Comett, Leonardo da Vinci) και το εκπαιδευτικό προσωπικό πραγματοποιεί εκπαιδευτικές επισκέψεις για διδασκαλία στο εξωτερικό.

Δυνατότητες εργασίας

Ένας απόφοιτος του τμήματος Εργοθεραπείας μπορεί να εργαστεί σε:

  • Κέντρα Ανοιχτής προστασίας Ηλικιωμένων.ergo2
  • Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων.
  • Ιδιωτικές μονάδες φροντίδας ηλικιωμένων.
  • Νοσοκομεία.
  • Ιδρύματα για παιδιά με ειδικές ανάγκες.
  • Εξειδικευμένα κέντρα αποκατάστασης.
  • Στην εκπαίδευση.
  • Θεραπευτικές Κοινότητες τοξικοεξαρτημένων.
  • Σε κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης – απασχόλησης.
  • Παιδικούς σταθμούς.
  • Ιδρύματα αγωγής ανηλίκων.
  • Φυσικά μπορεί να ανοίξει και το δικό του κέντρο εργοθεραπείας.

Βιβλιογραφία

Καλόγηρος Βασίλειος, «Επάγγελμα με προοπτικές η εργοθεραπεία» http://www.newsbeast.gr/greece/ekpaideusi/arthro/529840/epaggelma-me-prooptikes-i-ergotherapeia/

http://www.edu4u.gr/SchoolDetails.aspx?sxolh_id=619

Εργοθεραπευτής http://repository.edulll.gr/edulll/retrieve/3470/1034.pdf

Λογοθεραπεία

Ορισμός

logo1Λογοθεραπεία είναι η θεωρητική και πρακτική διάγνωση, αντιμετώπιση και θεραπεία διαταραχών και προβλημάτων λόγου (δυσλεξία κ.ά.). Αποκατάσταση του λόγου και της ακοής, με την βοήθεια των επιστημών της Βιολογίας, Φυσικής και Ιατρικής.

Ο ρόλος του λογοθεραπευτή

Ο λογοπεδικός είναι ο επιστήμονας που ενημερώνει, αξιολογεί και ενισχύει τις δεξιότητες, ενώ παράλληλα προσπαθεί να αποτρέψει την επιδείνωση των δυσλειτουργιών που επιφέρουν οι νευρολογικές αυτές παθήσεις που εκδηλώνονται σε παιδιά και ενήλικες.

Διαταραχές λόγου

  • Διαταραχές άρθρωσης (δυαρθρίες).
  • Διαταραχές ρυθμού της ομιλίας (ταχυλαλίες, βραδυλαλίες).
  • Μερικές ή ολικές διαταραχές προφορικής έκφρασης (κωφολαλία, αλαλία).
  • Φωνητικές ανωμαλίες (αφωνία, δυσφωνίες).
  • Ανωμαλίες κατανόησης και έκφρασης (αφασίες, νευρολογικές διαταραχές, εγκεφαλικές κακώσεις).
  • Γραμματικές/συντακτικές ανωμαλίες.
  • Διαταραχές γραφής ή ανάγνωσης.
  • Μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσαριθμησία, ελλειμματική προσοχή).

Σπουδές

ΤΕΙ Ηπείρου-Τμήμα Λογοθεραπείας,

Ηλ. διεύθυνση: http://www.slt.ioa.teiep.gr/

TEI Πάτρας – Τμήμα Λογοθεραπείας,

Ηλ. διεύθυνση: http://www.teipat.gr/ekpaideysi/tmima_logotherapeias.php

Διάρκεια σπουδών: 8 εξάμηνα.

Οι σπουδαστές του Τμήματος Λογοθεραπείας στα πλαίσια των σπουδών τους υποχρεούνται να διενεργήσουν Πρακτική Άσκηση (η οποία αποτελεί βασικό και αναπόσπαστο στοιχείο των σπουδών) κατά το τελευταίο εξάμηνο.

Κριτήρια εισαγωγής στο τμήμα

  • Να μην πάσχουν από διαταραχές της φωνής, της ομιλίας, της αντήχησης, του λόγου και της ακοής.
  • Να έχουν λειτουργική όραση.
  • Να έχουν φυσιολογική νοημοσύνη.
  • Να μην πάσχουν από εστιακές εγκεφαλικές βλάβες (αφασία, κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, κλπ).
  • Να μην πάσχουν από νευρολογικές παθήσεις (όπως σύνδρομο Down, νοητική καθυστέρηση, αυτισμό, νόσο Alzheimer, νόσο Parkinson, κλπ).
  • Να μην πάσχουν από μη ιάσιμα μεταδοτικά λοιμώδη νοσήματα (φυματίωση, ηπατίτιδες, κ.λ.π.).
  • Να μην έχουν ιστορικό αλκοολισμού, χρήσης ναρκωτικών, βίαιης, επιθετικής ή αντικοινωνικής εν γένει συμπεριφοράς.
  • Να μην πάσχουν από ψυχολογικές, ψυχιατρικές ή άλλες διαταραχές της συμπεριφοράς σε βαθμό που να επιβαρύνουν ή να καθιστούν αδύνατη την εκπαιδευτική, διαγνωστική ή θεραπευτική διαδικασία.

Δυνατότητες εργασίες

  • Οργανισμοί.
  • Σχολεία. Μπορούν να απασχολούνται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
  • Νοσοκομεία.
  • Ιδρύματα.
  • Κέντρα ψυχικής υγείας.
  • Ελεύθεροι επαγγελματίες σε Κέντρα Λογοθεραπείας και σε Κέντρα Αποκατάστασης.
  • Έχουν επίσης δικαίωμα παροχής κατ’ οίκον θεραπείας σε ασθενείς.
  • Μπορούν ακόμη να ιδρύουν ιδιωτικά Κέντρα Λογοθεραπείας.

Βιβλιογραφία

Καλόγηρος Βασίλειος, «Προοπτικές και προβλήματα στη Λογοθεραπεία», http://www.newsbeast.gr/greece/ekpaideusi/arthro/546654/prooptikes-kai-provlimata-sti-logotherapeia-/

http://www.edu4u.gr/SchoolDetails.aspx?sxolh_id=618

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9B%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CE%B8%CE%B5%CF%81%CE%B1%CF%80%CE%B5%CE%AF%CE%B1

 

Μουσικοθεραπεία

Ορισμός

Μουσικοθεραπεία είναι η επιστημονικά τεκμηριωμένη, επαγγελματική χρήση της μουσικής και των στοιχείων της ως παρέμβαση σε ιατρικά, εκπαιδευτικά και θεραπευτικά πλαίσια με άτομα ή ομάδες που επιθυμούν να αναβαθμίσουν την ποιότητα ζωής τους και να βελτιώσουν τη σωματική, κοινωνική, συναισθηματική και πνευματική τους κατάσταση και υγεία.

Ποιους μπορεί να βοηθήσειmusic1

Η μουσικοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει παιδιά με:

  • Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (Αυτισμός, Asperger, Σύνδρομο Rett).
  • Εγγενείς διαταραχές/σύνδρομα (Σύνδρομο Down, Σύνδρομο Εύθραστου Χ κ.α).
  • Διαταραχή Ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα.
  • Δυσκολίες/διαταραχές στην επικοινωνία.
  • Νευρολογικές παθήσεις (π.χ. σύνδρομα, εγκεφαλική παράλυση).
  • Μαθησιακές δυσκολίες.
  • Νοητική υστέρηση.
  • Συναισθηματικές δυσκολίες.
  • Προβλήματα συμπεριφοράς.
  • Κινητικές δυσκολίες.

Πώς και πού γίνεται

Πραγματοποιείται σε ατομικές ή ομαδικές συνεδρίες διάρκειας 30-50 λεπτών σε χώρο κατάλληλα οργανωμένο, μόνο από εξειδικευμένο μουσικοθεραπευτή που έχει εκπαιδευτεί σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα μουσικοθεραπείας, το οποίο περιλαμ-βάνει μαθήματα μουσικοθεραπείας, ψυχολογίας και ψυχοθεραπείας, πρακτική άσκηση, εποπτεία και προσωπική ψυχοθεραπεία.

Ο μουσικοθεραπευτής έχει άριστες γνώσεις μουσικής. Αντίθετα, για τη συμμετοχή ενός ατόμου στη μουσικοθεραπεία δεν είναι απαραίτητη η οποιαδήποτε γνώση μουσικής ή μουσικού οργάνου.

Η Μουσικοθεραπεία μπορεί να είναι βασική ή συμπληρωματική θεραπεία. Η συμβολή της στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής του ατόμου είναι σημαντική, ανεξάρτητα από τη συναισθηματική, κοινωνική, σωματική, νοητική και πνευματική του κατάσταση και υγεία και ανεξάρτητα από το αν δέχεται παράλληλα άλλες θεραπευτικές παρεμβάσεις όπως: λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, φυσιοθεραπεία και ψυχοθεραπεία.

Βασικές σπουδές

Βασικές σπουδές ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν σε μεταπτυχιακά προγράμματα της Ελλάδας και του Εξωτερικού, που αφορούν την ειδική αγωγή, μουσικοθεραπεία, κ.α).

Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ:

Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο

Τμήμα Μουσικών Σπουδών- Σχολής Καλών Τεχνών ΑΠΘ. Μαθήματα στο πλαίσιο του προγράμματος σπουδών (Εισαγωγή στη Μουσικοθεραπεία, Μουσικοθεραπεία).

Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.

Μεταπτυχιακό πρόγραμμα

Κέντρο Μουσικοθεραπείας Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Εκπαίδευση μεταπτυχιακού επιπέδου σε συνεργασία με το αντίστοιχο πρόγραμμα σπουδών μουσικοθεραπείας του New York University (Νέα Υόρκη, ΗΠΑ).

Σεμινάρια

Ωδείο Φίλιππος Νάκας

Κέντρο Μουσικοθεραπείας Αθήνας-Θεσσαλονίκης

Βιβλιογραφία

http://www.nakas.gr/ecomnakas/nakasconservatory/Default.asp?Static=36&Section=16

http://www.musicing.gr/?page_id=17

http://www.paidiatros.com/paidi/psychologia/musictherapy

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*