Praktika-dihmeridas

ΟΙ ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΩΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΑΓΑΘΟ. Προσεγγίσεις των Θετικών Επιστημών εκτός Αναλυτικού Προγράμματος, Πρακτικά Διημερίδας, 2ο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών, 28 & 29 Μαρτίου 2015, Επιμέλεια έκδοσης: Ηλίας Ανδριανός ? Σπύρος Καρύδης, Θεσσαλονίκη, εκδόσεις Ροπή, 2017.

H διημερίδα «Οι Θετικές Επιστήμες ως πολιτισμικό αγαθό – Προσεγγίσεις των Θετικών Επιστημών εκτός αναλυτικού προγράμματος» είχε διοργανωθεί στις 28 και 29 Μαρτίου 2015 με αφορμή τα δέκα χρόνια λειτουργίας του Ομίλου Μαθηματικά και Λογοτεχνία του 2ου Πειραματικού ΓΕ.Λ. Αθηνών.

Στις εισηγήσεις που δημοσιεύονται σε αυτό το βιβλίο επιχειρείται να δοθεί απάντηση στο ερώτημα: Υπάρχει η δυνατότητα προσέγγισης των θετικών επιστημών εκτός αναλυτικού προγράμματος προς την κατεύθυνση του Homo Universalis;  Διερευνώνται οι διασυνδέσεις των Θετικών Επιστημών με τη Φιλοσοφία, την Ιστορία και την Τέχνη, αλλά και το πως τα μικρά μυθιστορηματικά ή πραγματικά περιστατικά μπορούν να εμπλουτίσουν τη σκέψη των εφήβων, να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους και τελικά να τους βοηθήσουν στην κατανόηση εννοιών της Φυσικής και των Μαθηματικών.

Το βιβλίο «Οι Θετικές Επιστήμες ως πολιτισμικό αγαθό» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις ΡΟΠΗ.

Επιμέλεια έκδοσης: Ηλίας Ανδριανός ? Σπύρος Καρύδης

Φιλολογική επιμέλεια: Άννα Ρωμάνου
Σχεδίαση εξωφύλλου: Δανάη Παππά
Σελιδοποίηση κειμένου -Τυπογραφική επιμέλεια: Σπύρος Καρύδης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ [… και σε pdf αρχείο]

Προλογικό Σημείωμα.

Πρόγραμμα Διημερίδας.

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ ? ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ? ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ

Χαιρετισμός Αλέξανδρου Καραφωτιά, Φιλολόγου, Αναπληρωτή Διευθυντή του 2ου Π. ΓΕΛ. Αθηνών.

Εισαγωγική ομιλία Ηλία Ανδριανού, Μαθηματικού, Υπευθύνου του Ομίλου «Μαθηματικά και Λογοτεχνία».

Παρέμβαση Θεοδόση Ζαχαριάδη, καθηγητή Πανεπιστημίου Αθηνών.

Παρέμβαση Πέτρου Δελλαπόρτα, καθηγητή Οικονομικού Πανεπι­στημίου Αθηνών.

Παρέμβαση Μιχάλη Πατσαλιά, Μαθηματικού.

Παρέμβαση Αλέξανδρου Κατέρη, Φυσικού.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ

Τεύκρος Μιχαηλίδης, Η πρόσληψη των επιστημονικών εξελίξεων από την τέχνη.

ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ

Γιώργος Βασιλειάδης, Υπολογισμός αθροισμάτων με χρήση τηλεσκο­πικής μεθόδου.

Άννα Π. Βακάλη, Γιώργος Γεωργιάδης, Δαμιανός Ξανθόπουλος, Τριαντάφυλλος Η. Κωτόπουλος, Συν-γράφοντας Λογοτεχνία και Μα­θηματικά.

Βασιλεία-Μαριάνθη Βαποράκη, Κωστούλα Ντούμα, Αργυρώ Προκό­που, Πώς επηρεάζει η λογοτεχνία τις στάσεις των μαθητών Στ΄ δη­μοτικού για τα Μαθηματικά.

Ειρήνη Βογιατζή, Κασσάνδρα Μπεϊκάκη, Γιώργος Πολυζώης, «Επι­στήμη μετά γνώσεως Φιλοσοφίας και Ρητορικής». Η καλλιέργεια Ε­πιστημονικού πολιτισμού με τη συνεισφορά του Φιλοσοφικού και Ρητορικού επιχειρήματος.

Αριστείδης Δούμας, Υπολογισμός ορίων με την χρήση του αθροί­σματος Riemann.

Ι. Καλογεράς,  Ν. Μελής, Β. Καλογερά, Ο μεγάλος σεισμός: Από την αναζήτηση και ανάγνωση ιστορικών πηγών στην ποσοτικοποίηση σεισμολογικών εννοιών.

Μανόλης Καρτσωνάκης, Η Ιστορία της Φυσικής ως μεθοδολογικό εργαλείο διδασκαλίας του νόμου της κίνησης.

Γεωργία Κολλινιάτη, Θείος Πέτρος vs Άντριου Ουάϊλς. Μια παράλ­ληλη και συγκριτική ανάγνωση των βιβλίων: Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ του Απόστολου Δοξιάδη και το τελευταίο θεώρημα του Φερμά του Simon Singh.

Γεώργιος Κόσυβας, Μπορεί η ?μαθηματική λογοτεχνία? να κεντρίσει το ενδιαφέρον και την περιέργεια των μαθητών για τα Μαθηματικά;

Παναγιώτα Κοταρίνου, Χαρούλα Σταθοπούλου, «Είναι ο Κόσμος μας Ευκλείδειος;» Ένα Διδακτικό Πείραμα με Μαθητές Β΄Λυκείου.

Παναγιώτης Λάζος, Αρχές λειτουργίας και χρήση των διαφορικών θερμομέτρων στη διδακτική της φυσικής τον 19ο αιώνα και σύγχρο­νες παραλλαγές τους.

Ανδρέας Λύκος, Τα συμμετρικά έργα του χαράκτη Έσερ στο πλαίσιο μιας λέσχης ανάγνωσης.

Ν. Σ. Μαυρογιάννης, Λέσχες Ανάγνωσης και η απόλαυση του ειδέναι.

Δώρα Μέντη, Το αλφαβητάρι των άστρων. Μικρό ουρανογραφικό υπόμνημα στην ποίηση του Γιώργου Σεφέρη.

Βασιλική Μηλιώνη, Ζωγραφίζοντας … τη Φυσική.

Αμαλία-Χριστίνα Μπαμπίλη, Το Μαθηματικό Άπειρο και τα Παρά­δοξα. Ο ρόλος των Παραδόξων στην Προσπάθεια Προσέγγισης του Απείρου.

Μαλβίνα Παπαδάκη, Παναγιώτα Παπαευαγγέλου, Κωνσταντίνα Τσιώρου, Μαθηματικά από πρωτογενείς πηγές. Η συμβολή της Ιστο­ρίας των Μαθηματικών στη διδασκαλία των Μαθηματικών.

Γιώργος Πολυζώης, Η αξιοποίηση της τρέχουσας τηλεοπτικής πραγ­ματικότητας για τη βελτίωση επιστημονικών, φιλοσοφικών και ρη­τορικών επιχειρημάτων. Η περίπτωση του CSI.

Πολυξένη Σίμου Βασιλική Μηλιώνη, Ηλεκτρικά φορτισμένα παιχνί­δια.

Κωνσταντίνος Σταυρόπουλος, Η λογική στον Πλάτωνα και στον Α­ριστοτέλη.

Σωτήρης Συριόπουλος, Η διαδρομή ενός θεωρήματος στο χρόνο: Μια μαθηματική αφήγηση σε μαθητές Β΄ Λυκείου.

Αναστάσιος Τόγκας, Πώς η προβολική «όραση» του Girard Desar­gues μας βοηθά όχι μόνο να δούμε το άπειρο αλλά να ανακαλύψουμε και τις συντεταγμένες του.

Λευτέρης Χριστοδουλής, Για το θεώρημα της μη πληρότητας.

Δομήνικος Χρυσικός, Διαστάσεις. Από τα Μαθηματικά στη Φυσική.

 

ΣΥΝΕΔΡΟΙ