ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2005-2006

 

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
 

 

Μαθηματικά και Λογοτεχνία

Απολογισμός 2005-2006

Η ιδέα για το πρόγραμμα "Μαθηματικά και Λογοτεχνία" ξεκίνησε τη σχολική χρονιά 2004-2005 από συζητήσεις που είχαμε για τα μαθηματικά του σχολείου, για το ότι φεύγει κανείς από το σχολείο αντιπαθώντας τα μαθηματικά, πως δεν ωφελείται από την φιλοσοφία που τα συνοδεύει, και πως, ενώ τα συναντά συνέχεια στη ζωή του, αγνοεί όλη την υπέροχη ιστορία της εξέλιξής τους. Έτσι, δύο εκπαιδευτικοί του σχολείου μας, ένας μαθηματικός και μία καθηγήτρια αγγλικών (άσχετη με τα μαθηματικά, που όταν  ήταν η ίδια μαθήτρια κατακλυζόταν από δέος γι' αυτά), σκεφθήκαμε να διερευνήσουμε πώς μπορούν τα μαθηματικά να γίνουν ευχάριστα, να προσφέρουν ευρύτερη γνώση, να συνδεθούν με την καθημερινή στάση και πράξη ζωής.

Την φετινή, λοιπόν, σχολική χρονιά 2005-2006, αμέσως με την έναρξη των μαθημάτων προτείναμε το πρόγραμμα σε όλους τους μαθητές του σχολείου, και στην πρόσκληση ανταποκρίθηκαν 25 παιδιά: 2 της Γ' Λυκείου: Αχιλλέας Γιαννάκας και Δημήτρης Χατζάκος.  8 της Β΄: Ειρήνη Καραολή, Βάσια Καρτέρη, Ιρένα Μίχα, Ελισάβετ Μπιζάκη, Νατάσα Παπαδοπούλου, Άννα Ράγκου, Κώστας Παπαφιλίππου, Αλέξανδρος Χάρμπισον. 15 της Α΄: Δάφνη - Δήμητρα Θεοδωροπούλου, Μαρία Θεοδοσίου, Λευτέρης Κουλιεράκης, Αλέξανδρος Κυριλλίδης, Γιάννης Μηλάκας, Θεοδώρα Μήτση, Χριστίνα Μήτση, Αλέξανδρος Μπάκας, Θανάσης Μπένος - Πάλμερ, Χρυσάνθη Σφαρνά, Αλέξανδρος Τζόγκας, Δημήτρης Φουντούκης, Στέφανος Φραγκούλης, Γιώργος Χριστοδουλής, Ελένη Χαλεπλή.

Το πρόγραμμα το εντάξαμε στις πολιτιστικές δραστηριότητες και οι συναντήσεις της ομάδας γίνονται κάθε Παρασκευή, εκτός σχολικού ωραρίου, και αρχίζουν στις 2:15 μ.μ.. Ως κεντρικό άξονα του προγράμματος βάλαμε το βιβλίο του Απόστολου Δοξιάδη "Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ", το οποίο έπρεπε όλοι μας να διαβάσουμε.

Τότε ήρθαμε σε επαφή με τον Απόστολο Δοξιάδη και τον Τεύκρο Μιχαηλίδη, ως συγγραφείς που θέλαμε να προσκαλέσουμε, και μάθαμε για τους "Θαλής και φίλοι" και για της λέσχες ανάγνωσης σε σχολεία του Πειραιά.

Ξεκινήσαμε την πρώτη συνάντηση με ένα κείμενο του Τεύκρου Μιχαηλίδη, "Κάθε χρόνο τον Σεπτέμβρη σαν ανοίγουν τα σχολειά" από το βιβλίο του "Μαθηματικά Επίκαιρα". Ο Τεύκρος Μιχαηλίδης ήταν ο πρώτος που συναντήθηκε με την ομάδα μας. Άρχισε την ομιλία του με ένα απόσπασμα για τους αριθμούς από το βιβλίο "Ένα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλιν" και συνέχισε με το πώς τα Μαθηματικά όντως "διασταυρώνονται " με την Λογοτεχνία.

Στην συνέχεια, προχωρώντας μαζί με το βιβλίο "Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ" νιώσαμε την ανάγκη να πούμε και να μάθουμε περισσότερα. Έτσι οι μαθητές ανέλαβαν να ...εκπονήσουν εργασίες! Για τον Όιλερ μίλησε ο Δ. Χατζάκος, για τα παράδοξα του Ζήνωνα η Ιρένα Μίχα, για τους Χάρντυ και Λίτλγουντ ο Γιάννης Μηλάκας, για τον Ραμάνουτζαν πάλι ο Δ. Χατζάκος, για την καταστροφή της Σμύρνης - με αφορμή την αναφορά στον μαθηματικό Κ. Καραθεοδωρή - η Βάσια Καρτέρη, για την Βασιλική Εταιρεία του Λονδίνου ο Δ. Φουντούκης.

Στις 16 Δεκεμβρίου 2005 ο κ. Απόστολος Δοξιάδης ήρθε στο σχολείο μας και συναντήθηκε με τους μαθητές της ομάδας. Η συνάντησε άρχισε στις 2:15μ.μ. και κράτησε σχεδόν ως τις 7:00μ.μ.. Ο κ. Δοξιάδης συζήτησε με τα παιδιά για το βιβλίο του, για την ζωή, για τα Μαθηματικά, για τη Λογοτεχνία, για την εκπαίδευση.

Στις 17 Φεβρουαρίου 2006 η ομάδα μας συναντήθηκε με τον ηθοποιό Γιώργο Κοτανίδη, ο οποίος, ως γνωστόν, υποδύεται τον Ρίτσιαρντ Φάϋνμαν στην παράσταση "QED ή τί απέδειξε ο κ. Φάϋνμαν". Ο κ. Κοτανίδης συζήτησε με τα παιδιά για τον Φάϋνμαν, για το πώς προσέγγισε ο ίδιος τον Φάϋνμαν, για τη Φυσική, για τις επιστήμες, για το θέατρο. Την συνάντηση με τον κ. Κοτανίδη κατέγραψε  η δημοσιογράφος κ. Ελευθερία Γεροφωκά, επικεφαλής συνεργείου της Ε.Ρ.Τ., το οποίο παραβρέθηκε κατόπιν έγγραφης άδειας του ΥΠ.Ε.Π.Θ..

Ο λόγος που καλέσαμε τον κ. Κοτανίδη ήταν, γιατί θέλαμε να ακούσουμε τη γνώμη του για το πώς η ζωή και το έργο ενός επιστήμονα μπορεί να ενδιαφέρει έναν ηθοποιό ή τους θεατές. Μετά από αυτή την συνάντηση σχεδόν όλα τα παιδιά της ομάδας, αυθόρμητα και μόνα τους, πήγαν στο θέατρο "Ανεσις" και είδαν την παράσταση.

Oι υπόλοιπες συναντήσεις μέχρι 7 Απριλίου 2006 πραγματοποιήθηκαν με συναδέλφους καθηγητές του σχολείου μας ή άλλων σχολείων.   

  • Η κ. Στέφου, φιλόλογος, και η κ. Λυμπεροπούλου, μαθηματικός, παρουσίασαν το εγχείρημά τους να συνδέσουν τα μαθηματικά με την ποίηση του Καβάφη.

  • Η κ. Δουγαλή, καθηγήτρια αγγλικών, παρουσίασε την οικονομική και κοινωνική διάρθρωση του ελλαδικού χώρου κατά την Τουρκοκρατία.

  • Η κ. Αντζουλάτου, φιλόλογος, παρουσίασε α) τους δασκάλους και τη διδασκαλία των μαθηματικών και φυσικών επιστημών σε σχολές του ελλαδικού χώρου κατα την Τουρκοκρατία και β) τη διδασκαλία των μαθηματικών στην Ιόνιο Ακαδημία, στην Κέρκυρα, από τον Ιωάννη Καραντηνό (1823 - 1832/33).

  • Ο κ. Νούλας, φυσικός, περιέγραψε το Πτολεμαϊκό και Κοπερνίκειο κοσμολογικό μοντέλο με την βοήθεια του Η/Υ, και παρουσίασε μια διάλεξη του Φάϋνμαν για την αναγκαιότητα των φυσικών νόμων.

  • Ο κ. Σαριπανίδης, φυσικός, παρουσίασε τις βασικές αρχές της ειδικής και γενικής θεωρίας της σχετικότητας.

  • Ο κ. Σφαρνάς, φυσικός, έδειξε πώς γίνονται τα ψηφιακά εφφέ στις ταινίες, όπως ο Άρχοντας των Δακτυλιδιών, με την ομιλία του, που είχε ως τίτλο "Η εικόνα πριν την εισαγωγή της προοπτικής ή μπαίνοντας μέσα στην εικόνα".

  • Η κ. Βαμβακούση, μαθηματικός-Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, παρουσίασε το θέμα "Γνωστική Ψυχολογία και Μαθηματικά".

Μετά από τις ομιλίες ακολουθεί πάντοτε συζήτηση και είναι εκπληκτικό να βλέπει και να ακούει κανείς τους εφήβους να θέτουν ερωτήματα και να προβάλλουν τις απόψεις τους με επιχειρήματα.

Εν τω μεταξύ παρακολουθήσαμε:

1)   το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τον Έσσερ και τα Μαθηματικά, στο Μουσείο Ηρακλειδών και

2) το εκπαιδευτικό προγραμμα "Υπάρχει σε όλα λύση; Ταξίδι στον κόσμο των αρχαίων ελληνικών μαθηματικών" στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.

Δύο από τους μαθητές του προγράμματος, ο Κώστας Παπαφιλίππου (τάξη Β) και ο Δημήτρης Χατζάκος (τάξη Γ) έχουν αναπτύξει προσωπική επικοινωνία με τον κ. Δοξιάδη, του θέτουν απορίες μαθηματικές, θεωρήματα, κι εκείνος, ακούραστος και τρυφερός μαζί τους, τους απαντά.

Αυτά είχαν γίνει ως τις 7 Απριλίου 2006. Ως το τέλος της χρονιάς σκεφτόμασταν διάφορα...

Πέρασε το Πάσχα και ήδη φθάσαμε στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Οι δραστηριότητες που ακολούθησαν είναι οι εξής:

  • Την Παρασκευή 5 Μαϊου 2006 ο κ. Απόστολος Δοξιάδης επισκέφθηκε ξανά το σχολείο μας. Αυτή τη φορά μας αφηγήθηκε σαν παραμύθι την ιστορία του Θεωρήματος του Φερμά, από τη διατύπωσή του ως την επίλυσή του. Σ' αυτήν την συνάντησή μας με τον κ. Δοξιάδη παρευρέθηκαν ο κ. Τεύκρος Μιχαηλίδης, και η κ. Ελένη Παναγιωταρέα, δημοσιογράφος του BΗΜΑmagazino, κατόπιν έγγραφης άδειας από το ΥΠ.Ε.Π.Θ.

  • Την Τρίτη 9 Μαϊου 2006 επισκεφθήκαμε πάλι το φιλόξενο Μουσείο Ηρακλειδών. Εκεί ο κ. Παπανικολάου μας μύησε στον διάλογο ανάμεσα στην τέχνη και τα μαθηματικά, κι έπειτα απολαύσαμε την οπτικοκινητική τέχνη του Victor Vasarely.

  • Και φυσικά όλο αυτό το διάστημα διοχετεύουμε την ενέργειά μας στην προετοιμασία της εκδήλωσης για την λήξη του προγράμματος, που θα λάβει χώρα την Τρίτη 16 Μαϊου, ώρα 7.00μ.μ., στο Αμφιθέατρο του σχολείου μας, Τιμολέοντος Φιλήμονος 34, πίσω από το γήπεδο του Παναθηναϊκού. Θα χαρούμε πολύ να σας δούμε.

Και φθάσαμε στο τέλος...

Την Παρασκευή 12 Μαϊου 2006 συναντηθήκαμε για τελευταία φορά ως ομάδα, κάναμε τον απολογισμό μας, μιλήσαμε για τα σχέδιά μας για την επόμενη χρονιά, ανταλλάξαμε ευχές για καλό καλοκαίρι, αλλά και καλή δύναμη για τις εξετάσεις που γρήγορα έρχονται ... έφτασαν!
Την Τρίτη 16 Μαϊου 2006, ώρα 7.00 μ.μ. έγινε η εκδήλωση για το κλείσιμο του προγράμματος, όπως είχε προγραμματισθεί.

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης περιείχε τα παρακάτω:
           
Η Διευθύντρια του σχολείου μας κ. Μαρία Τσούντα -Λαμπίρη απηύθυνε χαιρετισμό και στην συνέχεια η Ευαγγελία Τατάγια αφηγήθηκε μια ιστορία από τα Μαθηματικά.

Έπειτα ο Ηλίας Ανδριανός μίλησε για το πρόγραμμα, πως ξεκινήσαμε, τι πραγματοποιήθηκε, και για όλα αυτά που ζήσαμε κατά την διάρκειά του.

Μετά ακολούθησε ένα θεατρικό αναλόγιο με εμβόλιμη μία θεατρική σκηνή. Τα κείμενα ήταν η περίληψη του βιβλίου "Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ" που έγραψαν οι: Χριστίνα Μήτση, Δημήτρης Χατζάκος, Αλέξανδρος Τζόγκας, Νατάσα Παπαδοπούλου, Άννα Ράγκου. Την αφήγηση πραγματοποίησαν οι: Χριστίνα Μήτση, Ελένη Χαλεπλή, Χρυσάνθη Σφαρνά, Θεοδώρα Μήτση. Στην Θεατρική σκηνή τους ρόλους ερμήνευσαν: ο Θανάσης Μπένος- Πάλμερ ( θείος Πέτρος ), και ο Γιάννης Μηλάκας ( Κούρτ Γκαίντελ ).

Στο τέλος ο κ. Απόστολος Δοξιάδης με την ομιλία του έκλεισε την εκδήλωσή μας.
 
 

Ευχαριστούμε θερμά τους μαθητές, τους γονείς, την διεύθυνση του σχολείου, τους συναδέλφους, τους φίλους μας και τους ανθρώπους που δεν τους γνωρίζαμε, που ήρθαν και παρακολούθησαν την εκδήλωσή μας.

 
Ευχόμαστε "Καλό καλοκαίρι" και... ραντεβού τον Σεπτέμβριο!
 

Αν θέλετε να επικοινωνήσετε μαζί μας υπάρχει το εξής e-mail: library@2lyk-peir-athin.att.sch.gr Αυτό το ηλεκτρονικό μήνυμα προστατεύεται από spam bots, θα πρέπει να έχετε ενεργοποιημένη τη Javascript για να το δείτε.

Εμείς ευχαριστούμε θερμά τους "Θαλής και Φίλοι" για τον χώρο που μας παρέχουν στον δικτυακό τόπο τους. Ευχαριστούμε, επίσης, τον Απόστολο Δοξιάδη, τον Τεύκρο Μιχαηλίδη και την Μαρίνα Θωμοπούλου για την συνεργασία τους μαζί μας.                             

Οι υπεύθυνοι του προγράμματος                       

Ηλίας Ανδριανός, καθηγητής Μαθηματικών                           

Ευαγγελία Τατάγια, καθηγήτρια Αγγλικών - υπεύθυνη της βιβλιοθήκης