ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ: ΘΕΟΔΩΡΑ ΚΟΥΒΑΡΑΤΗ ? ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ? ΜΑΝΩΛΗΣ ΣΤΑΥΡΑΚΑΚΗΣ
Η Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών ? ΠΑΝΕΚΦΕ διοργάνωσε και φέτος τον 9ο Πανελλήνιο μαθητικό εργαστηριακό διαγωνισμό για την επιλογή των μαθητών που θα συμμετάσχουν στην 15η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Φυσικών Επιστημών ? EUSO 2017. Ο διαγωνισμός διεξήχθη υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και απευθύνεται σε μαθητές Γενικών Λυκείων και ΕΠΑΛ που γεννήθηκαν μετά την 01-01-2000 (Α’ και Β΄ τάξης Λυκείου). Ο διαγωνισμός EUSO είναι ο μοναδικός που συγκεντρώνει τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
? Εργαστηριακό χαρακτήρα, καθώς οι μαθητές πραγματοποιούν πειράματα, παίρνουν μετρήσεις και εξάγουν συμπεράσματα
? Διεπιστημονικότητα, καθώς τα εξεταζόμενα μαθήματα είναι η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία
? Ομαδοσυνεργατικότητα, καθώς οι μαθητές συμμετέχουν σε τριμελείς ομάδες και όχι ως άτομα.
Σκοπός του διαγωνισμού είναι η προώθηση της ένταξης του πειράματος στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών στη λειτουργία πειραματικών διατάξεων και τη λήψη μετρήσεων, καθώς και η χρήση της επιστημονικής μεθοδολογίας ως μέσο εξαγωγής συμπερασμάτων και επίλυσης αυθεντικών προβλημάτων της καθημερινής ζωής.
Το σχολείο μας συμμετείχε για ακόμη μία χρονιά στον πειραματικό διαγωνισμό EUSO με μεγάλη επιτυχία. Η πορεία αυτή ξεκίνησε από την προετοιμασία μας για τον τοπικό διαγωνισμό, ενώ είχαμε επιλεγεί ως τριμελής ομάδα για να εκπροσωπήσουμε το σχολείο μας. Η πρώτη δοκιμασία μας ήταν στον περιφερειακό (τοπικό) διαγωνισμό που διοργανώθηκε στο σχολείο μας και συμμετείχαν άλλα τέσσερα σχολεία της περιοχής της Α΄ Αθήνας. Συγκροτήθηκε επίσης, άλλη μια ομάδα με τους αναπληρωματικούς των ομάδων μαθητές, κάτι που βρήκαμε πολύ εύστοχο, μιας και σε προηγούμενους διαγωνισμούς οι αναπληρωματικοί δεν είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν και αυτοί ενώ είχαν παρακολουθήσει όλη την προετοιμασία στα Λύκεια τους. Τα θέματα ήταν βατά -με δυσκολίες σε κάποια σημεία- πήραμε όμως μια γεύση για το πως είναι να λειτουργείς υπό πίεση μέσα σε εργαστήριο. Ωστόσο πήραμε την πρώτη θέση και προκριθήκαμε στην πανελλήνια φάση του διαγωνισμού, που διεξήχθη το Σάββατο 28 Ιανουαρίου 2017.
Εκεί ο συναγωνισμός κλιμακώθηκε, μιας και είχαμε να αντιμετωπίσουμε ταυτόχρονα την αυξημένη δυσκολία των θεμάτων (τα θέματα θεωρήθηκαν ισάξια των Ολυμπιάδων), καθώς και την πίεση του χρόνου, έχοντας στη διάθεσή μας μόνο μία ώρα για το κάθε μάθημα. Μετά από μία ημέρα αγωνίας για την επίδοση μας, ακολούθησε η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και η βράβευση στο Ευγενίδειο Ίδρυμα, σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις 29 Ιανουαρίου 2017, όπου ανακοινώθηκε και η τελική μας κατάταξη, που ήταν 5η από τα 46 Λύκεια της Νοτίου Ελλάδος.
Όλη αυτή η διαδρομή μας χάρισε απίστευτες στιγμές. Είδαμε και ασχοληθήκαμε πρακτικά με πρωτότυπα εργαστηριακά θέματα, τα οποία εκτείνονταν και πέρα από τη σχολική ύλη και νοοτροπία. Εξοικειωθήκαμε με το πείραμα, αφιερώνοντας ελεύθερο χρόνο στην προετοιμασία, μαζί με τους καθηγητές μας; την κυρία Κατερίνα Γιώτη, τον κ. Αλέξανδρο Κατέρη, την κυρία Αναστασία Μυλωνά, τον κ. Παύλο Τζαμαλή, την κυρία Φραντζέσκα Τσορτέκη, τους οποίους και ευχαριστούμε.
Ήταν μία ξεχωριστή εμπειρία που θα μας βοηθήσει μελλοντικά και ελπίζουμε όλοι οι μαθητές να μπορούσαν να την βιώσουν.
ΣΧΕΤΙΚΑ
https://panekfe.gr/euso/press/450-euso2017-panellinioi-apotelesmata
Αναδημοσίευση από το μαθητικό περιοδικό “Απόντες… επιτρέπονται”:
http://2lyk-peir-athin.att.sch.gr/library/apontes/?p=2290