ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Εύη Σαλτού, Θόδωρος Νικολάου.
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: ΤΑ ΝΕΑ, Πέμπτη 17 Απριλίου 2008.
ΠΗΓΗ: http://www.tanea.gr/ellada/article/?aid=65440

«Μία ώρα την εβδομάδα για το μάθημα του Επαγγελματικού Προσανατολισμού και μάλιστα μόνο στην Α΄ Λυκείου δεν είναι αρκετή. Οι μαθητές που τελειώνουμε το σχολείο, το έχουμε μεγαλύτερη ανάγκη. Όχι όμως μια ξερή διδασκαλία σε μια αίθουσα, αλλά με επισκέψεις σε χώρους εκτός σχολείου που θα φέρνουν σε επαφή τον μαθητή με τον επαγγελματικό κόσμο», λέει στα «ΝΕΑ» ο Λευτέρης Κουλιεράκης, μαθητής της Γ΄ Λυκείου.

Το 2ο Πειραματικό Ενιαίο Λύκειο Αθηνών και το Γραφείο Επαγγελματικού Προσανατολισμού διοργάνωσαν εκδήλωση, στα πλαίσια του Προγράμματος «Ημέρα Σταδιοδρομίας», με θέμα «Επιλέγω ό,τι μου ταιριάζει». Ομιλητές ήταν επαγγελματίες από τον χώρο της Νομικής, της Δημοσιογραφίας, της Ιατρικής, των Οικονομικών, καθώς επίσης και από το Γραφείο Διασύνδεσης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Το ενδιαφέρον των μαθητών ήταν μεγάλο, όπως επισήμαναν ο διευθυντής του σχολείου κ. Φωκίων Συρέλης και η υπεύθυνη του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού του σχολείου, κ. Κατερίνα Φιλιππάτου.

Με μεμονωμένες ενέργειες εκπαιδευτικών επιβιώνει ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός στα σχολεία της χώρας. Όπως λένε οι ειδικοί, ο δημόσιος επαγγελματικός προσανατολισμός υπολειτουργεί στην Ελλάδα, σε αντίθεση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπου αποτελεί βασικό στοιχείο της εκπαίδευσης.

«Ήθελα να εισαχθώ στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο, αλλά δεν ήξερα σε ποια σχολή ακριβώς. Έπειτα από μια σειρά συναντήσεων με την υπεύθυνη του Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο σχολείο μας, και βλέποντας την κλίση που είχα στη Χημεία, αποφάσισα να δηλώσω σαν πρώτη επιλογή τη Σχολή των Χημικών Μηχανικών. Για την ίδια διαδικασία, άλλοι μαθητές πληρώνουν αδρά σε συμβούλους που συνεργάζονται με ιδιωτικά φροντιστήρια», λέει ο Γιάννης Δογέας, μαθητής της Γ΄ Λυκείου.

«Στείρο μάθημα»

Μπορεί το μάθημα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΣΕΠ) να διδάσκεται στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου και όταν οι μαθητές μπουν στο Λύκειο, φαίνεται όμως να μην έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα. «Πρόκειται για ένα μάθημα, το οποίο στην ουσία δεν βοηθά όσο θα μπορούσε. Είναι στείρο και δεν έχει καμία πρακτική εφαρμογή, αφού δεν δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να γνωρίσουν από κοντά την αγορά εργασίας», δηλώνει ο κ. Σπύρος Μιχαλούλης, σύμβουλος σταδιοδρομίας σε εταιρεία επαγγελματικού προσανατολισμού.

Όπως επισημαίνει, είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι υπάρχουν σχολεία που αναλαμβάνουν την πρωτοβουλία να γνωρίσουν στα παιδιά τα επαγγέλματα. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα σχολείων, όπως το 9ο Γυμνάσιο Καλλιθέας, που κάλεσε στο πλαίσιο του επαγγελματικού προσανατολισμού, αξιωματικό με σκοπό την ενημέρωση των μαθητών για τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων. «Ο θεσμός είναι αναγκαίος, αφού τα παιδιά χρειάζονται βοήθεια για να αποφασίσουν. Θα πρέπει να γίνεται όμως από ανθρώπους που έχουν εκπαιδευτεί γι΄ αυτό», σημειώνει η κ. Χρυσούλα Στεργίου, πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτικών σε ΚΕΣΥΠ και ΓΡΑΣΕΠ.

Σεμινάρια σταδιοδρομίας από ιδιώτες και πανεπιστήμια

ΤΟ ΚΕΝΟ στον δημόσιο επαγγελματικό προσανατολισμό πάντως προσπαθούν να καλύψουν τα ιδιωτικά σχολεία, τα φροντιστήρια και οι εταιρείες. Περίπου 400 ερωτήσεις ανάλογου περιεχομένου καλούνται να απαντήσουν οι μαθητές του φροντιστηρίου της κ. Ελένης Βλάμου. «Τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε εντάξει στα μαθήματα του φροντιστηρίου ένα τεστ, το οποίο μας βοηθά να καταλάβουμε πού έχει κλίση ο μαθητής, και αναλόγως να προτείνουμε και την σχολή», σημειώνει. Με ένα ετήσιο σεμινάριο και με τη βοήθεια ενός επιστημονικού τεστ αλλά και της ψυχολόγου, στο φροντιστήριο του κ. Κωνσταντίνου Πουσπουρίκα, τα παιδιά μπορούν να βοηθηθούν πριν πάρουν αποφάσεις.

Αλλά και τα ιδιωτικά σχολεία δεν αφήνουν την ενημέρωση σε ό, τι αφορά στον επαγγελματικό προσανατολισμό των μαθητών τους, στην τύχη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Κολλέγιο Αθηνών, στο οποίο υπάρχει Γραφείο Συμβουλευτικής που επισκέπτονται οι μαθητές του Λυκείου. Παρέχει μάλιστα πρόγραμμα αξιολόγησης των επαγγελματικών ενδιαφερόντων και επαγγελματικών προτιμήσεων, για παιδιά 15-16 ετών. Το σημαντικότερο όμως είναι το πρόγραμμα προσωρινής επαγγελματικής τοποθέτησης των μαθητών, ηλικίας 15-18 ετών, για 3 έως 6 εβδομάδες στη διάρκεια του καλοκαιριού.

Τα γραφεία διασύνδεσης

Συμβουλές για επαγγελματικό προσανατολισμό δίνουν και τα γραφεία διασύνδεσης των ελληνικών πανεπιστημίων. «Λειτουργούμε συμβουλευτικά, είτε σε ατομικά ραντεβού με τους φοιτητές είτε σε γκρουπ, ενώ παράλληλα διοργανώνουμε και σεμινάρια σταδιοδρομίας», λέει η κ. Κατιάνα Ευσταθίου, υπεύθυνη της Υπηρεσίας Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού του Γραφείου Διασύνδεσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. «Πάντως, από την επαφή μας με τους φοιτητές διαπιστώνουμε ότι πολλοί είναι αυτοί που δεν είχαν τη σωστή ενημέρωση ή πληροφόρηση και τελικά διάλεξαν λάθος σχολή». Όπως προκύπτει από έρευνα των γραφείων διασύνδεσης όλων των ελληνικών πανεπιστημίων, τρεις στους δέκα φοιτητές δηλώνει «ούτε ευχαριστημένος ούτε δυσαρεστημένος» με τις σπουδές που έκανε.

Συστηματικός ο προσανατολισμός στην Ευρώπη

ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν «επενδύσει» στον επαγγελματικό προσανατολισμό, τον οποίο θεωρούν απαραίτητο για την εκπαίδευση των μαθητών και των φοιτητών. Σύμφωνα με μελέτη του Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών, χώρες όπως η Αυστρία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Γερμανία ενισχύουν τη συμβουλευτική στα σχολεία και τα πανεπιστήμια με εξειδικευμένο προσωπικό, αλλά και με τη δημιουργία ειδικών κέντρων. Η περίπτωση της Αυστρίας μάλιστα είναι χαρακτηριστική, καθώς εκπαιδευτικοί λειτουργοί είναι υπεύθυνοι για την ενημέρωση των μαθητών, ενώ σχολικοί ψυχολόγοι- εκπαιδευτικοί λειτουργοί βοηθούν γονείς και παιδιά μέσω της ψυχοθεραπευτικής παρέμβασης. Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, εκτός από τα γραφεία διασύνδεσης, λειτουργούν και πανεπιστημιακά συμβουλευτικά κέντρα.

«Διαλέξαμε δουλειά πριν το απολυτήριο». Πρωτότυπες μέθοδοι επαγγελματικού προσανατολισμού προετοιμάζουν τους μαθητές για να επιλέξουν καριέρα